Pressmeddelande – Stolt i Lund mottar hederspris på QX Gaygala

Den 9:e februari mottog föreningen Stolt i Lund ett hederspris för sitt initiativ till Lunds första pridedag. Initiatvtagaren Joakim Månsson Bengtsson representerade föreningen och mottog hederspriset på QX Gaygala på Cirkus i Stockholm. Hederspriset delades ut till åtta lokala arrangörer som för första gången har genomfört en pridefestival i sina städer.

Stolt i Lunds Joakim tar emot pris på QX Gaygala

Gaygalan är ett årligt evenemang arrangerat av tidningen QX. Galan samlar hela HBTQ-Sveriges humor och allvar under en kväll. Representanter från hela samhället deltar och priser delas ut till bland annat årets homo/bi, hetero, och gayställe. Alla pristagare för 2015 finnes på denna länk: http://www.qx.se/gaygalan/28177/jubel-for-abbafrida-pa-qx-galan
Joakim är en Lundabo som är engagerad i Stolt i Lund, och i flera andra projekt för mänskliga rättigheter, för att han vill se en mer kärleksfull värld för sina medmänniskor. Själv uttrycker han det:

”Ingen ska behöva växa upp i ett samhälle, i ett land eller i en värld med diskriminering och förtryck.”

Denna inställning delar föreningen med Joakim och hans inspiration leder arbetet vidare med att skapa ett öppnare samhälle i Lunds Kommun. Stolt i Lund vill tacka QX för hederspriset och ser framemot att ta med denna uppskattning i sitt fortsatta arbete.
QX Gaygala kommer sändas lördagen den 14:e februari kl 21.30 på TV4.

/Stolt i Lund

För frågor kontakta pressansvariga:

Albin Junhede (En av två projektledare för Lundapride 2015),
+ 46 72 740 88 05, albin@lundapride.se